Kategoria: graficzne
Poziom: podstawowy
Czas trwania: 16h (2 lub 3 dni)

Wymagania

Podstawowa znajomość systemu operacyjnego Windows oraz podstawy komputera PC.

Cele dydaktyczne

Celem kursu jest poznanie cech i właściwości grafiki wektorowej oraz zdobycie umiejętności obsługi programu CorelDraw. Podczas zajęć nauczysz się: konfigurowania dokumentów, tworzenia i edycji kształtów i obiektów wektorowych; dodawania i edycji kolorów i tekstur; rysowania, transformacji i przekształceń ścieżek oraz użycia symboli;  tworzenia ilustracji wektorowych; wykorzystania narzędzi edycyjnych do budowy złożonych projektów; wprowadzania i formatowania tekstów; łączenia grafiki wektorowej ze zdjęciami; przekształcania grafiki rastrowej na grafikę wektorową; wykorzystania efektów specjalnych.

Treści programowe:

Wstęp do teorii grafiki komputerowej

  • obraz wektorowy a rastrowy
  • przeznaczenie, wady i zalety
  • podstawowe formaty graficzne i ich cechy
  • wektoryzacja i rasteryzacja

Wprowadzenie

  • programy pakietu
  • poznanie interfejsu użytkownika
  • korzystanie z asystentów
  • otwieranie i zapisywanie dokumentów
  • import i eksport grafik w różnych formatach
  • opcje programu i dostawanie do własnych potrzeb
  • paski narzędzi i dokery
  • menadżer obiektów
  • przemieszczanie się po projekcie
  • widoki i powiększenie
  • ustawienia strony linijka, prowadnice, siatka

PowerTrace – automatyczna zamiana pikseli w krzywe

  • sposoby trasowania
  • trasowanie bitmap
  • wykorzystanie trasowania w projektach

Krzywe Beziera

  • rysowanie krzywej i linii prostej
  • edycja obiektu jako zbioru krzywych
  • typy węzłów, dodawanie i modyfikacja krzywej
  • łączenie i rozłączanie krzywej i obiektu - ścieżka
  • przekształcanie zbioru węzłów
  • zamiana tekstu w krzywe

Obiekty

  • zaznaczanie i swobodne przekształcanie obiektów
  • obiekt otwarty i zamknięty
  • tworzenie obiektów i korzystanie z narzędzi
  • specyficzne własności prostokąta i elipsy
  • rysowanie wielokątów i gwiazdek
  • zaznaczanie obiektów i operowanie nimi
  • narzędzia przekształceń precyzyjnych
  • stos i zmiana kolejności
  • grupowanie obiektów
  • transformacje
  • kształtowanie
  • narzędzie wyrównanie i rozkład
  • kopiowanie, duplikacja, klon
  • obiekty i efekty specjalne

Tekst

  • tekst akapitowy a ozdobny
  • atrybuty tekstu
  • ramka akapitu z innych obiektów
  • przelewanie tekstu
  • sprawdzanie pisowni i dzielenie wyrazów
  • obłamywanie grafiki tekstem
  • tekst pisany na ścieżce
  • zaawansowane formatowanie i style
  • czcionki, dobór i zarządzanie fontami
  • import tekstu

Styl

  • style wbudowane i własne
  • zapis stylu w szablonie.

Warstwy

  • cel i metody pracy na warstwach
  • zarządzanie warstwami - Manager obiektów.

Tryby i palety kolorów

  • barwa i kolor
  • tryb kolorów: RGB (ekran) i CMYK (druk)
  • palety wbudowane i własne

Przygotowanie projektów

  • kontrolowanie ustawień strony
  • praca z szablonami
  • publikowanie przygotowanych prac w Internecie

Grafika pikselowa – Corel Photo-Paint

  • edycja bitmap i korekcja barwna
  • retusz
  • malowanie i narzędzia artystyczne
  • zmiana wielkości ilustracji
  • maski i kanały
  • montaże
  • filtry